Di Sebalik Kubah Itu…

Posted: Mac 26, 2012 in Uncategorized

1. Kubah itu sungguh menarik. Ia bukan sebarang kubah. Ia adalah lambang pentadbiran sebuah kerajaan yang besar. Kubah itu meneduhi beberapa buah lagi bangunan yang lain. Ia simbol kepada kekuasaan dan pemerintahan sebuah negara berdaulat. Ada tasik di bahagian belakangnya. Tasik ini tidaklah begitu besar dan panjang alurnya. Ia cukup untuk mengelilingi bulatan besar yang mengelilingi kubah itu.

2. Ada yang lebih menarik berbanding kubah besar itu. Ia adalah sebuah bangunan sederhana besar yang menyimpan seribu rahsia kepada mereka yang mengetahui. Tempat pertemuan dan bermulanya sebuah kisah panjang yang mungkin tidak wujud di alam nyata. Bangunan di sebalik kubah itu juga dialiri sungai yang menyusur di bahagian timurnya. Ada taman-taman kecil yang cukup saujana mata memandang.

3. Kata beberapa orang lama, taman kecil itu dihuni oleh seorang puteri bunian yang dahulunya memiliki tanah dan perkampungan disekitar itu. Sejauh mana kebenaran tersebut, hanya tuhan yang lebih mengetahui. Ada juga beberapa cerita daripada orang-orang yang biasa melalui taman-taman kecil itu terserempak dengan puteri bunian itu. Apapun, itu mungkin hanyalah rekaan dongeng untuk tujuan menakut-nakutkan orang untuk mendekati bangunan tersebut.

4.  Kini bangunan itu sudah semakin moden, Sudah ada dewan yang cantik di dalamnya. Sudah ada beberapa gelanggang-gelanggang permainan dan juga jambatan unik yang merentasi sempadan kubah dan bangunan tersebut. Sebelum ini saya beberapa kali berkesempatan untuk meninjau-ninjau apa yang ada pada bangunan di sebalik kubah itu. Namun gagal mencari apa rahsia yang sering diperkatakan orang itu.

5. Semoga satu hari nanti kebenaran disebalik kubah itu akan muncul.. dan bunian yang masyhur diperkatakan itu akan tampil menunjukkan diri.

Image

 

 

Advertisements
Komen-komen
  1. nfm berkata:

    Kisah di sebaliknya yang amat bermakna….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s