Memilih Di Persimpangan…

Posted: Mac 31, 2012 in Uncategorized

Image

1.  Coretan kali ini berjaya memecah rekod kerajinan saya menulis sewaktu bergelar mahasiswa pada bulan Oktober 2008 yang lalu iaitu sebanyak 11 kisah dalam tempoh sebulan. Saya bersyukur kerana masih dikurniakan kekuatan oleh Allah SWT untuk terus berkarya dan berpencak di alam maya ini. Sungguh saya bukanlah penulis blog yang begitu mahir dengan teknologi baharu blog moden mutakhir ini. Saya hanyalah penulis biasa-biasa sahaja yang suka mencoretkan rasa jiwa yang ada dalam hati dan minda ini.

2. Semua orang mempunyai pilihan. Sama ada pilihan itu membawa kepada kebaikan atau pun membawa kepada kemudaratan, kitalah jua yang mesti menentukan. Daripada kita kecil sehinggalah bergelar dewasa atau remaja, kita seringkali diberi pilihan. Dalam dunia akademik baik, dalam kehidupan sosial baik, percintaan, persahabatan serta perhubungan dengan alam, kita telah dan akan menghadapi situasi yang memungkinkan kita membuat keputusan.

3. Apabila kita bangun daripada tidur, kita diberi pilihan sama ada untuk terus bangun atau pun untuk terus lena dibuai mimpi. Kemudian, kita diberi pilihan sama ada untuk terus mandi atau sekadar mengambil wuduk bersolat dan melaksanakan kerja seharian. Begitulah seterusnya dalam aktiviti setiap hari kita diberi pilihan untuk memilih dan membuat keputusan berdasarkan kematangan akal dan kebijaksanaan fikiran.

4. Untuk membuat pilihan dalam situasi yang mudah seperti memilih sama ada untuk terus berjalan atau tidak, melihat atau tidak, mungkin tidak sesukar membuat pilihan dalam situasi yang melibatkan perasaan, jiwa dan masalah yang mencabar minda. Walau bagaimanapun, pilihan yang disangka mudah ini juga tidak semestinya begitu. Malah, pilihan yang disangka mudah inilah pada hakikatnya adalah pilihan yang akan menentukan langkah kita seterusnya.

5. Ramai orang mengakui bahawa setelah pilihan dibuat, manusia tidak lagi boleh menoleh ke belakang. Idea ini sebenarnya tidaklah salah. Ia bertepatan dengan prinsip masa yang tidak boleh diundur. Kerana itulah tuhan berfirman dengan masa di dalam surah al-asr. Kerana itu jualah orang-orang tua sering menyebut “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.

6. Sesukar manapun kita membuat pilihan, kita mestilah menetapkan matlamat pilihan tersebut. Apa sebenarnya yang ingin dicapai. Apa kehendak kita yang sebenarnya. Adakah kita benar-benar ingin mencapai impian itu. Justeru, meskipun pilihan sesukar mana pun dibuat, dan jika pilihan tersebut salah, kita masih mempunyai ruang untuk memperbetulkannya lantas memastikan impian yang ingin digapai boleh direalisasikan.

7. Membuat keputusan dalam soal hati dan rasa adalah paling sukar. Seperti jugalah dalam memilih juadah makan, kita akan memilih berdasarkan selera kita. Namun, sebelum memilih, kita mestilah meraba kocek dan dompet terlebih dahulu untuk memastikan perbelanjaan tidak di luar kemampuan. Kita juga mestilah memastikan suasana dan hidangan yang disajikan benar-benar bersih. Dalam soal hati ini walau bagaimanapun adalah berbeza. Kerana walaupun kita dihidangkan dengan sajian bertaraf lima bintang sekali pun, jika ia tidak menepati selera kita, maka kita mungkin sukar untuk menikmati hidangan tersebut.

8. Tuhan telah mengutuskan Rasul dan Al-Kitab (Al-Quran) sebagai neraca penimbang rasa. Pepatah Melayu pernah menyebut “Ikut hati, mati, ikut rasa, binasa”. Perihal ini menceritakan kepada kita bahawa rasa itu adalah makhluk yang begitu berbahaya. Kerana itu apabila kita membuat keputusan, kita mesti meletakkan kedua-dua asas in sebagai pertimbangan.

9. Benarlah, membuat pilihan bukanlah semudah yang disangkakan. Yang penting, kita mesti memastikan matlamat yang ingin dicapai mesti menjadi realiti. Meskipun, ia selewat 20 tahun akan datang, sekiranya, pilihan telah dibuat, bulatkanlah tekad, berusahalah ke arah itu, Insyallah, impian dan harapan akan menjadi kenyataan.

Advertisements
Komen-komen
  1. nfm berkata:

    Pilih sesuatu yang boleh memberi ketenangan adalah lebih baik daripada memilih sesuatu yang akan menyukarkan kehidupan….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s